Sunday, July 08, 2007

Marinedagen Vlissingen

Omdat ze vanboven, na de regen van afgelopen weken, even twee dagen nodig hadden om de watertanks bij te vullen, vonden de marinedagen in Vlissingen onder een lekker zonnetje plaats.

Ondanks de tegenvallende vlootschouw (wat toeschouwers betreft) hebben de dagen toch zo´n 150.000 bezoekers getrokken. Niet gek en hopelijk reden om dit soort dingen vaker te doen.

Het was wel een hele wandeling om de hoogtepunten te zien. Vanwege hun diepgang konden schepen als de Hr.Ms. Johan de Witt, Hr.Ms. De Ruyter en HMS Chatham niet door de sluizen en lagen derhalve in de buitenhaven afgemeerd.

Als u Vlissingen niet kent, zegt het u waarschijnlijk niets, maar neem van mij aan: het was doorstappen geblazen vandaag. Een aantal foto´s van wat er zoals te zien was, is hier te zien.

Een conclusie die wel getrokken kan worden, is dat de mooiste marineschepen toch wel uit Nederland komen, kan er niets aan doen.

Met het personeel ligt dat wat anders.

Wat dat betreft dacht ik in eerste instantie dat de Britse HMS Chatham wel goed was voorzien.

Maar die mening moest ik herzien toen ik later op de middag aan boord was van de Portugese NRP Joao Roby.

En de de jeugd op dit moment veel te veel gehersenspoeld wordt door al dat geklets over het milieu, bleek wel in de rij die stond te wachten om aan boord te gaan van de Hr.Ms. De Ruyter. Een klein jongetje wees naar de Phased Array Radar van het schip en zei "kijk papa, een schip op zonne-energie".

Kortom, het was weer een lekker middagje. En volgende week? Bij goed weer zit ik op de Nationele Vlootdagen in Den Helder.

No comments: