Sunday, June 11, 2006

Het hondje van Michiel

Vorige maand schreef ik over de deplorabele staat van het standbeeld van Michiel de Ruyter in Vlissingen.

In de reacties op die post, schreef Yvette: Ik weet nog dat mijn vriendin (ook woonachtig in Vlissingen!) mij vroeg goed te zoeken naar het hondje van Michiel......en die vond ik.. Wie zich heeft afgevraagd waar ze het over had, wel, ik heb van het weekend wat foto's gemaakt en het gaat hierover:

Het "hondje" vereist wat zoekwerk, want het is goed verborgen onder de linkerhand van Michiel.

En waarom ik "hondje" tussen aanhalingstekens schrijf? Omdat het geen hondje is. Maar veel mensen worden lichtelijk voor de gek gehouden door Vlissingers die beweren dat het een hondje is.

Een andere bewering die je wel eens hoort is dat het een lammetje zou zijn. En dit zou dan een verwijzing zijn naar de familie Lampsins, de eerste werkgevers van Michiel die hem de kans gaven om zijn droom, naar zee gaan, te verwezenlijken.

Maar goed, geen hondje dus en ook geen lammetje, maar wat dan wel.

Het boekje "Vlissingen door de eeuwen heen" geeft uitsluitsel: Let bij het bekijken van zijn beeld op het "hondje" dat in de mantel verborgen zit. In werkelijkheid is dit de gevestknop van zijn sierdegen, voorstellende een leeuwekop

En op de foto hiernaast is te zien dat dit inderdaad het geval is. Onder de kop is nog duidelijk een stuk van het sierdegen te zien. Al moet ik wel toegeven dat het niet echt een overtuigende leeuwenkop is. Maar een degen met een kop van een hond is wel erg ongeloofwaardig.

En schreef ik in de eerdere post al wat negatief over de gemeente Vlissingen die het standbeeld een beetje aan z'n lot overlaat. Nu gaan ze ook nog eens verkeerde voorlichting geven.

De gemeente laat PABO studenten een leskist opstellen met wetenswaardigheden over De Ruyter. Toekomstige leraren dus en wat gaan die de kinderen van Nederland leren?

Lees en huiver: Wie is die gietijzeren man op de boulevard toch die in zijn linkerhand zijn rechterhandschoen losjes vasthoudt en onder zijn oksel een staf met een hondenkop heeft geklemd?

Het is toch niet te geloven?????

Overigens heb ik totaal geen reactie meer gehad op mijn mail aan de Tweede Kamerleden. Blijkbaar was de verkiezing van hun nieuwe lijsttrekker interessanter. Ik zal binnenkort nog wel eens proberen en dan wat foto's bijvoegen om mijn woorden wat kracht bij te zetten.

Want ik heb nog wat detailfoto's gemaakt en daar word je niet vrolijk van.





Ook gepubliceerd op mijn dagelijkse weblog

No comments: